maanantai 8. huhtikuuta 2019

Seuraamisen riemu ja ankeus

Hei. Mä en tykkää seurata. Miks kaikkea kehotetaan seuraamaan? Minä en seuraa mittään, en aina edes ihteäni.

Seuraa sitä ja seuraa tätä. Pitäisi seurata mediaa: uutisia, lempitubettajan some-kanavaa, päivityksiä, keskustelupalstoja, postauksia, julkaisuja ja kaikkea pikselisontaa. Hashtag hashtag hashtag. Tykätkää tykätkää tykätkää. Maailma tuntuu olevan pullollaan sairaalloista mediahuomiota kalastelevia yksilöitä. Halutaan että on mahdollisimman monta seuraajaa. Mitä väliä oikeasti onko niitä sata vai satatuhatta? Kuka siitä kostuu? Aivan kuin maailmassa ei tärkeämpiä asioita olisi.

Minä en seuraa muotia, en edes näyteikkunoita. En ajan ilmiöitä, vaalikeskusteluista puhumattakaan. Maailmaan tulee jatkuvalla syötöllä paljon kaikkea uutta, josta pitäisi olla kärryillä. Valinta kai sekin olla seuraamatta.

Jos ei seuraa, jääkö jälkeen? Niinku vuosia vanha Putous-hahmo Veli Sikiö hoki, "mä haluan syrjäytyä". Niinpä, välillä mäkin haluan. Reilusti vain pudota kelkasta, irrottautua yhteiskunnan rattaista.

Entä jos ei halua seurata saati omaksua uutta? Entä jos haluaa olla vanhanaikainen ja vaalia tuttua ja turvallista, hyväksi havaittua? Jos jokin asia toimii niin antaa sen toimia. Mitä sitä hyvää muuksi muuttamaan. Joskus on jopa parempi olla autuaan tietämätön. Silloin realismi lyö kovaa kasvoille mutta mitä sitten? Se on vain elämää.

Lapsena leikittiin  "seuraa johtajaa" -leikkiä. Aikuisena samaa harrastetaan työpaikalla, tai sitten ei, riippuen pomosta. Laumassakin seurataan johtajaa. Neuvotaan seuraamaan esimerkkiä. Kenen esimerkkiä? Minulla ei ole esikuvaa. Miksi edes pitäisi? En ihaile ketään yksittäistä ihmistä siinä määrin, että haluaisin olla tietoinen hänen menemisistään ja tekemisistään saati pyrkiä samankaltaiseksi.

En välitä seurata oikeastaan mitään. En auringonnousua, kasvien kasvua, kissani karvanlähtöä, en edes bussin ikkunasta näkyvän rakennustyömaan edistymistä. Saatan huomata että jaahas, illalla on yhä valoisaa, mutta se ei välttämättä herätä minussa tunteita. Kyllä kesä tulee ilman että sen tuloa seuraa. Elämällä on kiertokulku ja luonto tekee tehtävänsä.

No joo, käyn koulua joten tarviihan mun Wilmaa seurata. Sieltä näen lukujärjestyksen ja viesteissä kerrotaan mahdollisista muutoksista.

Kaippa tämä on yhtä seuraamista koko elämä. Ihminen seuraa oikeastaan koko ajan kaikkea, tietoisesti tai tiedostamattaan. Liikenteessä on seurattava opasteita. Ihminen seuraa ihmistä. Jopa eläinten maailmassa peto seuraa saalista. Seuraaminen on sikäli myös elinehto.

Toiset odottavat sanomalehteä kuin kuuta nousevaa. Väitän, että oululaiselle uunituore Kaleva on päivän pelastus, jota nautitaan tuoreen kahvin kera. Uutisannos. Vaan ei palvele minua. En ehdi lukea uutisia. Kahvia enemmän piristää hyvä, pitkä yöuni. Haluan kunnostaa omaa elämääni. Äänestän jaloillani ja jätän piristävät nautintoaineet ostamatta. Jos ostaisin ja kiinnostuisin maailman menosta, en ehtisi elää ja harrastaa nykyiseen malliin.

Seurata voi ihan kaikkea, esimerkiksi postin lähetystä. On seurantakoodeja. Seurataan tuloksia, kehitystä, julkaisuja ja asioiden etenemistä. Ihminen tarkkailee sitä mitä kullakin hetkellä näkee oman elämänsä kannalta tarpeelliseksi tarkkailla. Minä en halua juuri nyt seurata yhteiskunnan kannalta mitään merkittävää. Saa kai sitä ihminen olla rauhassa ja elää omaa elämää. Minulla on muutakin tekemistä kuin seuraaminen.

Seuraaminen on tarkkailua. Se on silmällä pitämistä, läsnäoloa. Joskus mieli harhailee siinä määrin, ettei jaksa keskittyä seuraamaan. Toisaalta, miksi asioita pitäisi tyytyä vain passiivisesti seuraamaan? Mielekkäämpää on toimia vaikuttajana kuin pelkkä puolueeton objekti. Pyrin toteuttamaan hyvää käytännön ohjetta: Aloita itsestäsi. On helpompi kiinnostua ympäristöstä, kun omat asiat ovat kunnossa.


Yksi syy, etten aina jaksa seurata, on minulla tämä väsymys. Minä en jouda. Mulla on omakin elämä. Keskityn pitämään itsestäni huolta. Kuinka ihmeessä ehtisin mitään seurata?

Loppuprotesti: Ei vois vähempää kiinnostaa. Seuratkaa te jotka jaksatte.
Hashtag pitäkää tunkkinne.

Saisin listattua varmaan sata asiaa lisää joita seurata. Ehkä mä alan nyt seurata opetusta, kun oppitunti alkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti