torstai 20. helmikuuta 2020

20022020

Hei. Tänään on se päivämäärä, jossa on pelkkiä nollia ja kakkosia. Nimesin otsikon sen mukaan, mutten ajatellut alkaa sen syväluotaavammin analysoida tätä päivämäärää. Eipä se vaadi tulkintaa. :D Ajattelin ihan vain kertoa kuulumisiani.

KOTI

Asuntoni Itä-Tuirassa on Oulu-kodeistani ensimmäinen, jossa oikeasti viihdyn. Puolisen vuotta siinä on tullut jo asuttua. Keskustaan on lyhyt matka ja palvelut ovat lähellä. Ja mikä parasta, asuntoni on lämmin. Onhan sielläkin olohuoneen ikkunan yläpuolella korvausilmaventtiili, jota ei valitettavasti saa KIINNI-asentoon, mutta sen nyt kestää jotenkin. Viritin syksyllä ikkunanraon ulkopuolelle parvekkeelle pahvi- ja teippisuojan, jottei pohjoisen puhuri puhaltaisi yhtä lujaa kuin Kärppä-huivin tekstissä annetaan ymmärtää.

Muuten kaikki on tosi jees. Kuten moni varmasti tietää, yksi tavallisimmista stressinaiheistani on siivoamaton koti. Siksi olen opetellut siivoamaan kerran viikossa, yleensä lauantaisin. Poikkeuksia ovat viikonloput, jolloin mulla on vieras kylässä tai jolloin itse olen reissussa. Niin tai näin, kun se perusrytmi on löytynyt, kotia ei tarvitse kerralla suursiivota, mikä säästää aikaa ja hermoja. Viihtyvyys on mulle tosi tärkeä asia.

Oon paljon setvinyt ja hävittänyt paperiroskaa. Kerroin aiheesta postauksessani "Tuulia's self help vol. 3". Se projekti edistyy hitaasti mutta varmasti, toisin sanoen joka viikonloppu vähän. :)


TYÖ

Olen nyt ollut henkilökohtaisena avustajana Oulunsalossa reilu neljä kuukautta. Mulla on sopimus toukokuun loppuun saakka. Siihen mennessä Oulun kaupunki tekee päätöksen, jatkuuko asiakkaani vieriohjauksen tarve. Olen sitoutunut olemaan vähintään toukokuun loppuun, mutta sitä en vielä tiedä, jatkanko sen jälkeen.

Minulla ei ole mitään estettä olla nykyisessä työpaikassani, mutta toisaalta tekisi mieli katsella hommia vähän lähempää. S-ryhmä, Lidl, Subway, lähikaupat, ravintolat, kahvilat, melkeinpä kaikki käy. Oon ollut ennenkin kaupassa töissä ja mulla on hygieniapassi. Tosin vuorotyötä en tee kovin mielelläni, mutta ehkä rytmiä muuttamalla sekin asia hoituu tarvittaessa. Oon ennenkin joutunut töitten takia kääntämään unirytmini.

Ajattelin tässä kun joudan, ottaa työn alle kesätyön haun ja laittaa vaikkapa avoimen hakemuksen S-ryhmälle. Mikäli pääsen, haluan varman ja säännöllisen työn, en nollatuntisopimusta. Katsotaan kuinka käy.


TERVEYS

Olen voinut todella hyvin enkä ole enää aikoihin tuntenut totaalilamauttavaa väsymystä. Kaikki tietävät, että olin vuosikaudet todella uupunut. Olisi valheellista väittää, että väsymys olisi historiaa, sillä vaara on aina olemassa. Pienikin muutos tai hairahdus voi saada sen päälle. Siihen ei paljoa tarvita. Tärkein toteutunut muutos vaivani suhteen on se, että olen oppinut tuntemaan itseni paremmin. Tiedän, mikä antaa voimaa ja mikä ottaa. Toisin sanoen, nykyisin minä hallitsen väsymystä eikä se minua.

Jos puhutaan hallintakeinoista konkreettisesti, niin varhainen nukkumaanmeno ja vähintään 9h yöunet ovat mulle hyvän olon ja jaksamisen tärkein lähtökohta. Siihen vielä kun syö hyvin ja terveellisesti 5x/pvä, ui joka aamu Oulujoessa, ulkoilee ja harrastaa liikuntaa (erityisesti joogaa), ei ole enää paljoa parannettavaa – ja olo on todella hyvä. Toki myös alkoholin, sokerin ja ilta"kukkumisen" poisjättäminen ovat olleet tärkeitä tekijöitä.

Oon jaksanut todella hyvin. Väsyttäviksi tekijöiksi haluan vielä mainita nämä kaksi: muutokset ja epävarmuus. Viime vuosi oli yhtä muutosten ilotulitusta, mikä ei itsessään ollut huono asia, mutta kyllä se uuvutti! Haluttuun suuntaan on päästy, joten oonkin sanonut, että tälle vuodelle haluan rauhaa, vain rauhaa. Varmuutta tunnen yhä enenevissä määrin paitsi itsestäni myös taloudellisesta tilanteestani. Vielä pari vuotta sitten olin todella epävarma itsestäni. Ja vielä puoli vuotta sitten tuntuis että elämä on yhtä sekasortoa. Vasta nyt, 29-vuotiaana, alan päästä selvemmille vesille. Kirkas vesi virkistää enemmän kuin kaaoksessa kahlaaminen. En tiedä mistä tuo tuli, kunhan keksin tässä kirjoitellessani.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti