sunnuntai 20. lokakuuta 2019

Asettumisen osa-alueet vol. 2


MUSIIKKI

Asiakkaani huoneessa soi lähes 24/7 Radio Suomipop. Itselläkin tuli kuunneltua kyseistä kanavaa nuorempana melko paljon. Tykkään kyllä kotimaisesta musiikista, mutta alan liikaa miettiä sanoituksia – kyllä te tiiättä. Olen tämän tästä analysoimassa milloin minkäkin kappaleen lyriikoita. Jossain vaiheessa väsyin suomihittien melankolisuuteen. Suuri osa lauluista kertoo onnettomasta rakkaudesta. Vastapainoksi luukutan kansainvälisiä ysärihittejä tai 80-luvun legendaarisia rock-kappaleita, kaikkea laidasta laitaan ja fiiliksen mukaan. Jos haluan rauhaa, Yiruma on paras. River flows in you suorastaan soljuu korvissa – kuin joki virtaisi lävitseni.

Minulle on ihan ok, että asiakkaani huoneessa soi Radio Suomipop. Vaikka soisi ooppera, en minä kanavaa vaihtaisi, sillä asiakkaan ehdoilla mennään tottakai. Aamulypsyä kohtaan mulla on aika kriittinen mielipide ja Jaajosta voi olla montaa mieltä – ei vaan, ihan hauska supliikkimies hän on. Silti radiota vain kuulee samalla kun työskentelee asiakkaan huoneessa. Toisinaan hoilailen mukana kappaleita.

On kaksi kappaletta, jotka haluan aivan erikseen mainita. Kuulin ne vasta tällä viikolla. Voin sanoa, että kumpikin kolahti heti: Vilma Alinan Palasina sekä Irinan Haluun olla yksin.


Palasina
Mulla on koko viikonlopun soinut päässä Palasina. Kuunnellessani kappaletta olisin veikannut esittäjäksi Ellinooraa. Hänen ja Vilma Alinan tyyli on hirmu samanlainen. Palasina-kappaleessa on jotain samaa kuin Carriessa tai Elefantin painossa. Siitä tulee myös etäisesti mieleen Chisun Yksinäisen keijun tarina. Jännää millaisia yhtäläisyyksiä sitä löytää.

Kuinka Vilma Alina pääseekin niin korkealle kohdassa ♫ lyödään kättä päälle siit et kumpikaan ei rakastu . Kappaleessa on aivan mielettömän hyvä ja monipuolinen melodia. Sanat tosin ovat surulliset: kaksi rakkauden runtelemaa ihmistä, jotka yrittävät hukuttaa suruaan alkoholiin – ja toisiinsa. Kohtalotoveruus yhdistää ja kiehtoo: ”Kun sä ja mä me ollaan niin palasina...” . Kun kerran kumpikin on jo valmiiksi palasina, mitä väliä sillä, jos tämäkään ei kanna kauas? Mitä väliä vaikka menisi vain lissää palasiksi? ”...et ees yhteen liimattuna ei tuu kokonaista”. Sen syvemmälle tulkitsematta, ei voi muuta sanoa, kuin että musertavan kaunis kappale.


Haluun olla yksin
Toinen joka iski, on Haluun olla yksin. Tiesin heti, että tämä on taattua Irinaa. Siinä on suorasanainen laulaja! Tässä on kappale, jossa samastun joka sanaan. Voiko laulun keinoin enää selvemmin ilmaista, että tahtoo omaa rauhaa? Haluun olla yksin / haluun olla hiljaa / haluun että nukkuu kerrankin voin Tismalleen samoin voin sanoa, jos toinen anelee huomiota vaikka tietää minun olevan uupunut.

Haluun olla yksin / lukee vaikka kirjaa / junamatka Turkuun ihana ois ♪ Kyllä minuakin kiehtoisi lukea ja oikein mieluusti kulkisin junalla Turkuun ja sieltä vaikka pyöräretkelle saaristoon. Mua huvittaa se kohta, että ”syö vaan ite ne suklaat / tai mene aivan keskenäs joogaan”. Tosin minä olen se joka käy joogassa muutenkin aivan keskenään. :D Tuokin on meikäläisen kohdalla niin totta, että ”ja varmaan hormonit vaivaa”. Niinä hetkinä en halua, että mies saa skitsoiluistani osansa – nimimerkillä Kokemusta on.

Joo en tarvii kainaloa nyt / ei mua tarvitse hoitaa.” Silloin kun tahdon omaa tilaa, en todellakaan halua, että kukaan tulee viereen lässyttämään. Tiedän kokemuksesta, että ei ne toiset ihmiset aina oo ratkaisu ahdinkoon. Juuri silloin on viisainta vetäytyä omiin oloihin – selittelemättä, perustelematta. Tiedän mitä mä kaipaan / et mä rauhoitun” Silloin mä ”haluun olla yksin, haluun olla hiljaa”.

Sanat ovat todella kantaaottavat: Pyöriskö tää maailma ilman mua / jos otteen annan hetkeks herpaantua /”? Minä vastaan: Kyllä se pyörii! Ei se yhdestä ihmisestä kiinni ole. Ihminen on vain maailmankaikkeuden välikappale. Kyllä ne vedet virtaa, tuulet puhaltaa ja kasvit kasvaa vaikkei meitä täällä olisikaan. Ei kenenkään tarvitse jatkuvasti elää toista varten. Minä viihdyn tälläkin hetkellä omassa (ja kissani) seurassa oikein mainiosti. Työn, ystävien ja miehen aika on sitten kun on. ”Nyt ois vaan pakko saada olla tarpeeton.”


Siihen, että haluaa ja tarvitsee omaa aikaa, on oikeasti syy. Ei kukaan jaksa 24/7 elää toista varten ja toisen mieliksi. Ihminen tarvitsee irtiottoja. Välillä on hyvä tehdä tutkimusmatkoja itseensä.

Ja ehkä sitten lopulta elämä voittaa / muistan ehkä miks tän kaiken teen.

Juuri näin. Ihanan suoraa huutoa! Hyvä Irina!



ULKOPUOLISET ÄRSYKKEET

En ole aikoihin katsonut elokuvia. Toki jos kaveri ehdottaa, olen avoin ja suostun katsomaan. Samantyylinen suhtautuminen minulla on moneen muuhun asiaan.

Kuten tuli todettua, olen introvertti. Oma mielensisäinen maailmani on niin rikas, etten kaipaa henkistä ulkoruokintaa. Siinä on syy, etten välitä tarttua joka houkutukseen. Tero oli aikanaan harvinaisen oikeassa sanoessaan, että ”eipä sun tarvitse paljoa leffoja kahtella kun oma alitajunta on yhtä elokuvvaa”. Näin on – nimimerkillä Unien selostaja. :D En seuraa uutisia enkä ajankohtaisia ilmiöitä. Ehkä uutisia pitäisi, mutta jaksaako niitäkään aina? Parempi olla autuaan tietämätön pahasta maailmasta – vai onko?

Elämä on yhtä inputia ja outputia. Yksinkertaistettuna: syömistä ja ulostamista. :D Ravinnon sisällöllä ton merkitystä. On itsestä kiinni, millaisia malleja haluaa omaksua, mitä kaikkea haluaa alitajuntaansa syöttää. Lukion luokkakokouksessa eräs mies esitti oman kappaleen, jonka sanoituksista muistan kohdan, joka meni jotakuinkin näin:Ehkä elämän suurin haaste / on hallita sun sisäiset saasteet”.

Totesin jo yli seitsemän vuotta sitten, että kaikesta on ylitarjontaa: Ihmisistä, kirjoista, tyylisuunnista, tapahtumista, siis ihan kaikesta. Valintojen maailma ahdistaa. Se ahdistaa toisinaan niin paljon, etten halua valita mitään. Jos en osaa päättää, haluanko valinja- vai mansikkajäätelön, en valitse kumpaakaan. Valinta sekin jättää valitsematta. Mieluummin kierrän kaukaa koko jäätelökiskan. En muutenkaan sellaisista sokerisista hellepäivän pikaratkaisuista välitä.

Ennen kaikkea maailmassa on liikaa materiaa ja viihdettä. Sellaista tyhjän täytettä, joka joutaisi turhuuksen roviolle. Roskaa tuutin täydeltä. Pikavoittoja. Kuka niistä oikeasti kostuu? Minua eivät kiehdo uudet asiat. Haluan pysyviä ratkaisuja. No, minä en eläkään tämän maailman tahtiin muuta kuin sen mitä on pakko: työt ja sovittujen aikataulujen noudattaminen. Vapaa-aikani koostuu tälläkin hetkellä pohdiskelevasta kirjoittamisesta. Se riittää minulle.



SÄÄ

Lopuksi pudotan itseni maan pinnalle ja puhun arkisemmasta aiheesta, säästä. Tänään satoi ensilumi. Huomasin sen aamulla, kun katsoin ulos ikkunasta. Vastapäisen talon katto oli valkoinen. Päässäni alkoi soida vanha joululaulu: ♫ Kattojen päällä on lunta ♪ (Ote laulusta Tonttu). Päätin kulkea kävellen Tuiranrantaan, sillä pyörässäni on kesärenkaat. Kumisaappailla tallustaessa sai tasapainosta pitää huolta. Mun tarvii varmaan kaivaa nastakengät, jos ja kun aion aamulla käydä joessa. En ota sitä riskiä, että alan pimeällä liukastella, kun aikaakaan ei ole liiaksi. Haluaisin uudet Icebugit. Vanhat vetelee viimeisiään. No, on mulla rahhoo. Jospa sitä Intersportiin joutaisi jokin päivä. Onneksi lähellä on pyöräliike, jotta saa sen talvirenkaan. Haluan myös uuden talvitakin, mutta sillä ei ole kiire. Myös vuodenaikojen siirtymät tietyllä tapaa rasittavat, etenkin kun siihen liittyy varusteiden kaivamista, pyörän huoltamista ja uuteen moodiin asettumista.

Monesti jos joku tulee juttelemaan mulle säästä, mumisen takaisin. ”Mmmm.” Teen niin silloin, kun en ole juttutuulella. En ole niitä ihmisiä, joita erityisemmin kiinnostaisi puhua säästä. Eri asia, jos sään takia olisi tapahtunut jotakin oikeasti kertomisen arvoista. Oon pohjoisen tyttö, joka ui avannossa säällä kuin säällä (ukonilma ainoa poikkeus). Sää tai lämpötila eivät ole asioita, jotka vaikuttaisivat mielialaani – sielussani paistaa aurinko ja oikein pukeutumalla jopa räntäsateessa ja kovassa tuulessa tarpomisesta saa nautinnon. :)

Lämpötilat ovat nekin mulle yks lysti. Meillä töissä muuan asukas kertoo joka aamu lämpötilan. Hänellä on kuulemma huoneessaan ulkolämpömittari. Kuullessani asteluvun totean vain tuttuun tapaan ”joo”, ”jaahas”, ”nonnii” tai jotain muuta yhtä tuuliamaisen välinpitämätöntä. :D

Jos minä saisin valita, olisi vielä kesä – tai vaikka alakusyksy. Kaikkein rasittavinta on pukeminen. Just tännään mietin, että eikö oiski elämä helepompaa, jos kaikki sais vain kulkea Aatamin ja Eevan asussa? Ei tarvis turhia murehtia siitä mitä päälleen pukee vai pukeeko ollenkaan. Kylymä vain voisi tulla. Vaatteet ovat eloonjäämiskeino, mutta nykyään myös muoti- ja ilmaisukysymys. No, kunhan jotakin on päällä. Eikkait sitä auta murehtia. Pääasia että tarkenee.

Tuo pyörä vain tarvisi laitattaa, mikäli maa pysyy roudassa. Liukkaus ja pimeä ei oo hyvä yhdistelmä. Talvi on liikkumisen kannalta haastavaa aikaa. Vaan ei se auta. Kyllä se kevätkin sieltä taas tullee. On talvessa oma viehätyksensä, en mä sitä sano. Ehkä olen vain väsynyt ja siksi kaikki muutokset uuvuttavat, jopa säätiloissa.


Tulipahan taasen kirjoitettua. Ois ollut enemmänkin asiaa, mutta taidan jatkaa toisella kertaa. Tarvis vähän ehtiä siivota ennen nukkumaanmenoa. Ja jutella Pekan kaa.


Jeps. Palataan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti