lauantai 19. lokakuuta 2019

Asettumisen osa-alueet


Heippa vain! Haluan kertoa, miten arki on lähtenyt sujumaan ja millaisia oivalluksia olen tehnyt milläkin saralla.



UUSI TYÖ JA ARKI

Olen nyt kaksi viikkoa toiminut henkilökohtaisena avustajana. Kello soittaa vähän jälkeen 4. Aamu alkaa Oulujoella, kuinkas muuten. Sitten tulen takaisin kottiin, jossa laitan uimakamppeet kuivummaan ja teen loput aamutoimet. Polkaisen 6 jälkeen Merikoskenkadulle, jonne jätän pyörän ja josta nousen bussiin. Bussi numero 8 vie minut Oulunsaloon, jossa teen täyden päivän ja josta pääsen 15 maissa lähtemään. Kotona olen yleensä 16 aikaan tai vähän jälkeen, riippuen käynkö kaupassa. Jos haluan nähdä ystäviä tai käydä harrastuksissa, jään suoraan kaupunkiin. Kun tulen kottiin, en lähde enää minnekään vaan käytän kaiken ajan seuraavaan päivään valmistautumiseen. Laitan klo 19 nukkumaan, jotta jaksan.

Eka viikko töissä meni täysin totutellessa ja uutta opetellessa. Tällä toisella viikolla alkoi jo elämä voittaa. Työkaverit ovat tulleet tutuiksi, kuten myös ryhmäkodin asukkaat ja oman asiakkaani vanhemmat. Meillä on hyvä työyhteisö ja lämmin henki, ei valittamista. :) On helppoa olla oma itsensä. Tuntuu hienolta tehdä työtä omalla persoonalla. Koen tekeväni merkityksellisempää työtä kuin koskaan – inhimillistä ja ihmisläheistä, lämmöllä ja lähimmäisenrakkaudella.

En silti kiellä, etteikö töissä olisi haastavaa. Asiakkaan nostot, joihin toisinaan osallistun, ottavat voimille. Hoitajat onneksi suihkuttavat, kuivittavat ja tekevät kaikki hoidolliset toimenpiteet. Haastetta tuopi se, että minulle ei ole annettu mitään valmista mallia, jonka mukkaan toimia, vaan joudun itse luomaan omat strategiat ja toimintatavat. Sinänsä ymmärrettävää, sillä onhan jokainen asiakas – avustaja -suhde omannäköinen. Alku on aina hakemista ja sellaista kantapään kautta oppimista, mutta uskon, että ajan kanssa kaikkeen tottuu. Pääosin päivät koostuvat syöttämisestä, pukemisesta, pyörätuolin liikuttamisesta, ulkoilusta ja päivätoiminnasta – kokonaisvataisesta vastuusta toisesta ihmisestä. Teen silti töitä rakkaudesta. Toisin kuin aiemmissa, tässä työssä en suorita.

Henksun (oma lyhenne henk.koht. avustajasta) työssä kärsivällisyys on hyve. Kyllä minä jaksan yhteen asiaan keskittyä pitkäksikin toviksi. Enemmän mua rassaa monen asian yhtäaikainen hallinta ja muuttuvat tilanteet. Tympeintä työssä ku työssä on kamala säätäminen ja paikasta A paikkaan B ravaaminen. Esim. meillä vessaan tai jääkaapille ei voi vain mennä, vaan tarvii avaimen. Mulla ei myöskään ole vielä ommaa avvainta, vaan oon ottanut joka päivä laina-avaimen. Kiva ku joudun joka kerta vaatteiden vaihtamisen (lukollisten ovien takana pukkarit) jälkeen palauttammaan avvaimet sijaiskansioon ja pyytämmään kuittauksen. No, esimies kyllä lupasi hoitaa avainasiat kuntoon. Tässäkin maltti on valttia, siis se, että jaksaa odottaa. :)



TERVEYS JA JAKSAMINEN

Eka viikko töissä meni oppiessa, mutta ennen kaikkea hirveässä väsymyskoomassa. Onhan se rajua tottua taas neljältä heräämään ja matkustamaan kauas. Ekana päivänä jäi ehkä 500, tokana 250 ja muina noin 150 kertaa pitkät päälle. Tykkään käyttää tuota sanontaa. Sitä se on, kun jää väsyneenä tuijottamaan eteensä tajuamatta mistään mitään. Mulla on jäänyt joskus myös liikenteessä pitkät päälle, varsinkin silloin kun Teron kanssa olin ja hänen autoillaan ajelin. Siellä muutama vastaantulija väläytteli tiellä 27. Mutta, se oli silloin. Kuvaannollinen pitkien päälle jääminen sen sijaan ei välttämättä näy ulospäin. On itse ravisteltava itsensä hereille.

Viimeiset kaksi kuukautta on ollut yhtä siirtymistä muutoksesta toiseen. Elokuussa muutto ja siinä sivussa koulua. Heti muutettuani alkoi työssäoppimisjakso. Sitten valmistuminen ja viikon loma Tampereella. Sieltä heti uusiin töihin. Ja kaiken tämän keskellä tutustuminen mieheen, josta olen maininnut (hänestä oma lukunsa myöhemmin). Paljon on tapahtunut, elämän joka saralla. Eniten ahistaa, kun tilanteet lyövät eteen varoittamatta, kuin märkä rätti päin kasvoja. Kun kaikkea on liikaa, ei todellakaan jaksa olla avoin uudelle. Silloin elämä vuotaa korvista ulos.

Olen herkkä väsymään ja rajut muutokset elämässä uuvuttavat valtavasti, niin hyvät kuin huonot. Itselläni on ollut harvinaisen menestyksekäs vuosi ja olen kiitollinen siitä, että olen päässyt eteenpäin. Silti muutokset ovat vaatineet veronsa. Vaikka mulle tapahtuisi paljon hyvää, mun mieli ja keho saattavat kulkea jälkijunassa, olla pysähtyneessä tilassa. Uusien asioiden sulattaminen ja sisäistäminen vievät aikansa. Jopa liiallinen hyvien tapahtumien kierre saattaa saada mut ylikierrostilaan. Sitä tavallaan suuttuu itselleen, kun ei osaa järjestää aikaa asioiden käsittelyyn (esim. kirjoittaminen, valokuvien siirtäminen koneelle, puhelu ystävän kanssa jne). Tälläkin hetkellä yritän korjata vahinkoa naputtamalla mietteitäni tietokoneruudulle pitkästä aikaa. :)

Paras lääke uupumukseen on lepo ja väsymys lähtee nukkumalla – se ei ole sen tähtitieteellisempää. Mulla ei ole varraa kerätä yhtään univajetta. En tingi yhdeksän tunnin yöunista. Eilen laitoin 20 nukkumaan mutta heräsin ensimmäisen kerran 4 jälkeen, sillä olen siihen rytmiin tottunut. Yritin nukahtaa mutten saanut nälän takia unta (oon tottunut syömään 5-6 aikaan aamupalan). Olen tälläkin hetkellä uupunut mutta jaksan kyllä kirjoittaa. Palauduin eilen Jooga-aitassa syvärentouttavalla medical joogalla ja tänään tunnin selinmakuulla piikkimatolla sekä pilateksella, suihkulla ja Oulujoella. On mulla onneksi keinot.

Lukekaa tämä kappale, jos haluatta tietää miten elän:
Miten muuten pidän itseni ruodussa? Syön viidesti päivässä, vältän sokeria ja liian suolaisia ruokia, en syö punaista lihaa, makeisia, roskaruokaa tai eineksiä. Käytän Foreverin aloe vera -tuotteita. Alkoholin käytössä mulla on täysi nollalinja, enkä edes kaipaa. Avaintouinti päivittäin nautittuna on elämän parasta eliksiiriä. Ainoa pilleri, jota nielen, on D. Kirkasvalolamppu palaa mulla kotona aamusta iltaan. Käyn kerran pari viikossa salilla. Joogaan, meditoin ja teen hengitysharjoituksen joka aamu. Perjantaisin joogaan pitkän kaavan kautta, aivan kuten eilen. Kuljen pyörällä lyhyet matkat. Teen pilatesta ja venyttelen kotona aina kun mahdollista. Olen tarkka kuluttajavalinnoistani. Kierrätän ja lajittelen. Siivoan kun jaksan (pitäis taas, täällä on vieläkin jätesäkkejä ja pahvilaatikoita pitkin poikin kämppää). Niin ja tietysti: parannan maailmaa kirjoittamalla, aivan kuten paraikaa. :]

Eräs homma joka minun on pitänyt tehdä pitkän aikaa, on verikoeajan varaaminen Puhti-palvelun kautta. Mulle on useampikin ystävä suositellut jo kauan sitten, että ferritiini kannatee mittauttaa. Se nimittäin saattaa olla syynä väsymykseen. Piti tehdä se jo kesällä, mutta se jäi. Hyvähän se ois veriarvot otattaa säännöllisesti. Jeps, se olis seuraava askel.

Muistakaa: Jos mä en jaksa nii mä en jaksa ja that’s it. Koittakee ymmärtää, että mulla on aivan oikeasti kausia, jolloin en jaksa nähdä vaivaa esim. kaverisuhteiden eteen. Omassa elämässä on paljon asioita, jotka vievät paukkuja, kuten uusi työ ja arkirytmin hahmottuminen. Kyllä moni sen onneksi oivaltaa eikä ala repiä päätään jos minusta ei kuulu aikoihin mittään.

Mä vain toivon, että elämä alkaisin viimein asettua. En halua vaihtaa asuntoa muutamaan vuoteen enkä kaipaa suuria muutoksia työrintamalle. Viime vuodet ovat olleet melekoosta riepoottelua paikasta toiseen. Siihen on tavallaan jo niin tottunut, että paikat muuttuu, ihmiset vaihtuu ja kaikki uudistuu, että kaiken vain ottaa tunteettomasti vastaan, ajattelematta sen enempää. Seis kaikki se! Minä haluan viimeinkin juurtua, vihdoinkin asettua.



KAVERIT

Musta tuntuu että mulla on ollut viimeiset pari kuukautta sosiaalinen taantuma. En oo juuri yhtään jaksanut nähdä vaivaa kaverisuhteiden eteen. Vasta tällä viikolla aloin tehdä asialle muutosta. Otin yhteyttä muutamaan ihmiseen. Keskiviikkona kävin pitkästä aikaa Tyttöjen Talolla, jossa juttelin pitkät pätkät ystäväni kanssa. Torstaina tapasin yhtä ja eilen toista vanhaa työkaveria kahvilassa. Se on jo paljon, että jaksaa nähdä Oulussa asuvia ystäviä.

Tampere taas on lukunsa erikseen. Saatan kuulostaa kärkkäältä, mutta olen jo kahdesti törmännyt samaan ilmiöön: Saan kuulla matkani jälkeen motkotusta siitä, etten ole ennättänyt tavata tai että jokin ei ole miellyttänyt. Tätä ovat tehneet eräät nimeltä mainitsemattomat henkilöt. Mitä tähän voi tuumata? Aina mielensäpahoittajia maailmaan mahtuu. Sanoin jo aiemmin: Jos en jaksa niin en jaksa, that’s it. Kai minullakin on oikeus olla yksin ja rauhassa jos siltä tuntuu. Minä päätän ketä kulloinkin näen ja ketä en. Aina en erikseen edes mainosta että tulen koko Manseen. Kun vikkelimmät näkevät sen täältä blogistani, tulee noottia siitä, etten ennättänyt tavata. Aattelettako te, että oon huono kaveri, jos en joka kerta ehdota tapaamista? Tulukaa itte Ouluun jos välttämättä haluutta tavata! Mulle on aivan turha tulla jäläkikätteen märisemmään. Olen ihminen enkä kävelevä kalenteri.

Kyllä mää myönnän, että mulla on välillä helkkarin huono omatunto siitä, etten ennätä pitää yhteyttä. Sitä saattaa viikokausia ajatella että pitäis ja pitäis, mutta sitten se jää. En tiedä miksi musta on aina tuntunut pahalta, että toinen ehtii ottaa yhteyttä ennen minua. Se on ikään kuin henkinen häviö. Minä haluan olla se, joka ekana kysyy. Silloin koen, että minulla on ohjat käsissä. Tulee kauhea morkkis: Miksi sen piti ehtiä ennen mua? Miksen minä saanut aikaiseksi ottaa yhteyttä aiemmin? Sisäinen ääni moittii: Mitäs olit niin hidas? Eihän sen pitäisi tuntua tältä. Mistä johtuu, etten osaa vain aidosti ilahtua toisen yhteydenotosta? Ilahdun, että toinen ilahtuu minun viestistäni tai soitostani, mutten ilahdu toisen aloitteesta. Onko siinä taustalla jotain itseinhoa? Häpeää omasta keskeneräisyydestä, vaikkei kukaan meistä ole valmis? En keksi asialle tässä ja nyt sen kummempaa ratkaisua, mutta helpottaa kun sai sanottua.

Olen luullut olevani ekstrovertti, mutta ehkä olenkin enemmän introvertti. Toisinaan ihmisten seura ottaa enemmän kuin antaa. Nautin yksinolosta, sillä silloin saan enemmän asioita aikaiseksi. Saa olla ja elää just niinku haluaa, ilman, että kukkaan häirihtee. Olen kuitenkin herkkä ärsykkeille, kuten toisen liikkeille, kehonkielelle jne. Ehkä siinä on syy, että käytän vapaa-aikani ensisiajisesti harrastuksiin, rästihommiin ja luovaan tekemiseen enkä niinkään kavereiden kanssa hengaamiseen.

To do -listani saa jatkoa: kaverisaneeraus. Avaan puhelimeni osoitekirjan ja muistelen, ketkä ovat sellaisia ihmisiä, joihin oikeasti haluan pitää yhteyttä ja ketkä ovat niin sanotusti toissijaisia. Näin sosiaalinen verkostoni jäsentyy sen sijaan että olisi yhtenä epämääräisenä kaaoksena päässäni.



MIEHET

Tasan ei käy onnen lahjat. En aivan oikeasti ole päivääkään ollut millään deittisivustolla enkä muutenkaan ole seurapiiri-ihmisiä. En käy tansseissa enkä baareissa. Ja silti, ukoilta tulee suosionosoituksia tuosta vain, jopa ihan arkisessa elämässä. Olen saanut paljon hyvvää palautetta muun muassa ulkonäöstäni. Niin paljon, että alan melkein turtua. Yksittäisen ihmisen yksittäiset kehut eivät aina tunnu miltään. Jos saan kuulla tämän tästä että ”oot nätti”, ”haluaisin sut” tai ”vitsi ku oisit nyt täällä”, tuntuu se siltä kuin mulle syötettäisiin ylenmäärin suklaata, jota en halua syödä. Toisin sanoen: aivan liian imelää.

Ja sitten on niitä, jotka tuskailevat sitä, ettei Tinderissä tule matcheja tai ettei ylipäätään rakkausrintamalla tärppää. Harmi heille. Joskus tekisi mieli kysyä: Miehet: mitä me minussa näettä? Olen ihan tavallinen veronmaksaja Adidas-verkkareissa, tuulipuvussa ja kumisaappaissa. Tällainen tavis vaan. Välillä tekisi myös mieli sanoa päräyttää, että miehet: jättäkää mut rauhaan ja pitäkää tunkkinne!

Tiedän, että minulla olisi monta ottajaa, mutten huoli kettään – tai no, melkein kettään. Välillä suorastaan katson ja kuuntelen sivusta, kuinka mies riutuu rakkaudesta vuokseni – ja minä vain ihmettelen. Sydäntä repii toisen puolesta, vaan eipä sitä voi näkymättömäksi muuttua. En myöskään voi kloonata itseäni, joten tyytykää tähän Tuuliaan tai olokaa tyytymättä. :)



PEKSI

Vihdoin päästään siihen lukuun, jota olen kauan piilotellut. Jätin tarkoituksella alimmaiseksi, jotta voitta lukia kaiken muun jäläkeen.

Mies josta olen puhunut, on Peksi, oikealta nimeltään Pekka. Hän on minua seitsemän vuotta vanahempi. Tosin en edes ajattele ikäeroa, sillä hän on ikäistään nuorekkaampi. Ei oo sellainen jäykän asiallinen, että ”hei, olen Pekka kolkytkuus vuotta”, vaan tosi rento kaveri. Hän assuu Tampereella vaan on kotoisin Pohjanmaalta, onneksi. Ollaan elokuun alussa tutustuttu. Hän löysi minut. Siitä se sitten lähti, pikku hiljaa ja omalla painollaan. Sannoinkin, että sää vain ilmestyit, kaiken tämän kaaoksen keskelle, enkä todellakaan suunnitellut sua mun elämään. Silti kaikki on tähän asti sujunut ihmeen hyvin. Jos meitä jokin yhdistää niin samanlainen huumorintaju. Olemme myös ehdottoman rehellisiä ja arvostamme suorasanaisuutta.

Peksi on mies, joka kohtelee mua hyvin. Olen aiemmin saanut miehiltä niin välinpitämätöntä kohtelua, etten aina ole osannut edes vaatia parempaa. Olin siihen hällä väliä -meininkiin niin tottunut, että kuvittelin sen olevan normaalia. Kaikki se arvostus jota nykyisin saan, osoittaa sen, että ansaitsen hyvää kohtelua. Peksi kyllä kehuu minua, joskus niinkin vuolaasti, että minun on vähän toppuuteltava – juuri siksi, ettei tule korvista ulos. Ettei tarvitse pakkosyödä ylimakiaa suklaata. Kyllä hän sen ymmärtää.

Mää en koskaan liian aikaisessa vaiheessa lupaa mitään. Olen nuorempana ollut melkoinen sydäntensärkijä, joten en halua tuottaa pettymystä. En halua möhliä tätä juttua, vaan haluan tehdä kaikki valinnat hyvässä hengessä ja yhteisymmärryksessä, meni sytteen taikka savveen. On viisaampaa pitää jalat maassa, kuulostella ja katsella kuin rynnätä suinpäin suhteeseen. Olen hittaasti lämpiävä, minkä olen usiampaan otteeseen sanonut, enkä suotta. Jos homman vie alussa liian pitkälle, on vaikiaa perääntyä. Kaikki sen tietää mitä hosumalla tuloo. :P Mikäpä kiire tässä ois.

Niin tai näin, eipä hän oo Pekkaa pahempi. ;)

P.S. Minulla on Peksin lupa puhua hänestä blogissa nimellä. Mikäli asianomainen vaatii oikaisua, ottakoon yhteyttä allekirjoittaneeseen. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti