perjantai 21. kesäkuuta 2019

Koticity-juhannus


Hyvää juhannusaattoiltaa! Minä oon ollut tähän asti koko jussin vain kotona. Eilen oli eka vappaa sitten kuuen päivän työputken. Pesin eilenaamulla pyykkiä ja otin selvää benjihypyistä. Oulussa pääsee pomppaamaan 11.-13.7. välisenä aikana Kuusisaaressa Suomipop-festarialueella. Sinne siis! Päivemmällä kävin uimassa ja kaupassa ja kotiin päästyäni lähdin salille. Illlalla rustailin vielä tietokoneella vähän oppimispäiväkirjaa. Menin klo 20 nukkumaan. Johan oli päivä! Nopeasti meni ja loppui melkeinpä kesken. Luulenpa, että tännään käy sammoin, jos ja kun kirjoittamisen makkuun pääsee.

Oon tänäkin aamuna pessyt pyykkiä ja tehnyt tavallisia aamuaskareita. Normaalisti mulla alkaa vapaa-aamu tiskaamisella. Pyykinpesun lomassa tein hengitysharjoitukset, meditaation ja jooga-asanat. Petasin sängyn ja söin aamupalan. Sitten olin puhelimella ja vastailin What’s App -viesteihin oikein ajan kanssa, kun kerrankin ennätin. Saatuani viimeisetkin pyykit narulle, aloin laittaa ruokaa: broilerijauhelihaa ja tummaa makaronia. Ilma alkoi hiostaa ja seinät kaatua päälle, joten polkaisin Tuiranrantaan uimaan. Siellä aikani polskutin menemään, minkä jälkeen tulin kotiin. Hain pyykit ja söin. Sitten pistin hösseliksi, pyyhin pölyjä ja imuroin koko kämpän. Vein kaikki matotkin ulos pitkästä aikaa.

Tämän päivän ohjelmassa oli jalkahoito. Olin jo pitkään halunnut poimia ulkoa kukkia. Tehdessäni pesuvettä totesin, että haluan luonnon flooraa myös jalkakylvyn mausteeksi. Silloin päätin, että nyt mä käyn ulkona poimimassa ne kukat. Osan nypin kylpyveteen ja osan asettelin maljakkoon, jonka vein parvekkeelle. Kun vesi oli sopivan lämmintä (omalla kohdallani se saa olla oikeasti kuumaa, I love it!), asettelin jalat ja aloin liplatella. Samalla puhuin tunnin puhelun serkkuni kanssa. Hän oli ainoa, joka vastasi. Yritin soittaa parille muullekin kaverille, mutta kaippa mää toivotan heille ihan vain viestillä hyvät jussit ja kokkeilen pirauttaa toisena päivänä.

Nyt istun tässä parvekkeella kirjoittamassa uutta blogitekstiä. Mymme lähti rimpsalle, ylläri. Sää on vaihdellut mutta tällä hetkellä ilma on kaunis, joten en ihmettele että kissa viihtyy pihalla. Olokoot ulukona, kyllä se sielä kottiin jossain vaiheessa saapuu. Mulla oli tälle päivälle suunnitelmissa, että oisin mennyt kaverin luo grillaamaan, vaan enpä taija ennää lähtä. Siivous ja jalkakylpy veivät voiton ja toisekseen, kaveri ei voi lähteä ajamaan tänne. Enkä minä sinne asti mene, sillä en ole edes varma, kulkevatko bussit. Myös Tuiran lauttasauna kävi mielessä, mutta mulle riitti se, että sain päivällä uida. Huomenna sitten jos silloinkaan. Niin, ja oisin mie halutessani päässyt Ylläkselle maksutta mökkeilemmään, mutta päätin jättää tuon huikean tarjouksen tällä kertaa välliin. (Psst! Sama ukko, jota tapailin alkuvuodesta, kysyi haluanko mukaan. Nyttemmin moomma kavereita.) Varmasti hienoa, mutta ei nyt, ei nyt. Ensin työ, sitten huvi.

Miettii millainen olin ennen… kymmenkunta vuotta sitten mun oli ehtottomasti päästävä juhannuksena Kalajoelle. Sittemmin oon halunnut mökkeillä tai ylipäätään tehdä jotakin jonkun kaverin kanssa. Aina on pitänyt olla jossakin. En muista milloin viimeksi olisin ollut jussina kotona. Varmaan joskus varhaisteini-iässä. Silloin jussit oli lähinnä sitä, että mentiin koko perheen voimin Nokian Edeniin kahtoon kokkoa. Jännää miten mielenkiinnon kohteet muuttuu kun tulee aikuiseksi. Sitä ei ennää kaipaa ohojelmaa samalla lailla ku nuorempana. Sitä ajattelee juhlapyhät ylimääräisinä vapaapäivinä, jolloin ehtii tehdä omia juttuja. Toisekseen, oon elämäni varrella viettänyt niin paljon aikaa ihmisten kanssa, ettei mulle tee ollenkaan huonoa olla välillä itsekseni – ja onhan mulla kissa – ja puhelin, jolla voin pitää yhteyttä keihin haluan.

Ehkä myös nykyinen rytmini saa aikaan sen, etten kaipaa juhlintaa. Olen todennut, että mitä aikaisemmin menen nukkumaan, sitä virkeämpi olen seuraavana päivänä. Kello ei ole vielä iltaseitsemää ja silti tiedän haluavani tunnin päästä unten maille. Oishan mulla vaikka mitä hauskaa tekemistä, jolla saisin aikani kulumaan pitkälle puoleen yöhön, vaan ei… Mieluummin herään aikaisin ja jatkan aamutoimien jälkeen siitä mihin jäin kuin pakerran silmät ristissä ”tappiin asti”.

Huomenaamulla luultavasti taas tiskaan, hengitän ja joogaan, teen aamiaista ja käyn uimassa. Sitten ajattelin taas mennä salille ja tulla kotiin jatkamaan kirjoittamista. Ehkä menen lauttasaunaan, ehkä en. Ehkä teen kaverin kanssa jotain, ehkä en. Ehkä otan, ehkä en. Hehee, no mitäpä veikkaatta, kiinnostaako mua tätä nykyä juua muuta ku vettä? :P Lisäksi haluaisin vähän opiskella 65+ lakeja ja palveluja, joista sitten kerron näytössä. Suunnittelen myös tuolijumppaa, jonka musiikiksi sain tänään koottua YouTube -soittolistan. Sunnuntaina ja maanantaina on viimeiset työvuorot, joihin haluan käyttää paukkuni ennen kesälomaa.

Kuten huomaatte, mulla on omasta takaa mielekästä puuhaa niin paljon, etten juuri jouda juhlimalla juhlia jussia. Jusseja tulee ja menee ja vielä on kesää jäljellä. Nautin tästä rauhasta ja hiljaisuudesta, joka täällä pohjoisoululaisessa lähiössä vallitsee, kun ihmiset ovat mökeillään ja ties missä. Tässä juhannuksessa on ainakin se hyvä puoli, että saa nauttia siististä kodista jalat pehmeinä, hyvin syöneenä ja antaumuksella bloganneena. :)


Oikein ihanaa juhannusta kaikille, miten ikinä sen vietättekin! ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti