sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

RAHA (Osa-alue 3)

Kirjoitettu 19.5.2019:

Olen minä vaan avoin kun pystyn raha-asioistani puhumaan. Tilini tämänhetkistä saldoani en paljasta, sillä tarkkaaa summaa en tiedä itsekään. Matematiikkani on yläastetasolla ja monesti putoan laskuista, rahan lisäksi monessa muussakin asiassa. Velkaa ei ole ja olen aina pitänyt huolen, että vuokra tulee maksetuksi ja kaksi suuta (=Tuulia ja Mymme) ruokituksi. Välillä tekee hyvinkin tiukkaa, mutta sitten vain eletähän niukemmin ja orotetahan seuraavaa tilipäivää. Lohdullista on, että aina sitä tulloo uutta rahhoo. Kuulun PAMiin, jonka työttömyyskassasta saan ansiosidonnaista päivärahaa. Koska opiskelen, saan päivärahani korotettuna, kulukorvauksen kera. Pitäis ehkä kysyä liitolta tässä kun joutaa, ehtii ja muistaa, että miksi mulla menee ay-jäsenmaksu, vaikka olen opiskelija. Vaikuttaako se, että olen yhä Staffpointilla kirjoilla, vaikken ole 1.3. jälkeen tehnyt yhtäkään keikkaa?

En ole mikään taloudenhallinnan mestari ja joskus jos vain tarvitsen jotakin, esimerkiksi uuden joogakortin, siirrän toiselta tililtäni rahaa tai pyydän porukoilta. He onneksi jeesaavat mua tiukan paikan tullen. Vaikka pyrin olemaan järkevä ja käytän rahaa vain pakollisiin kuukausittaisiin menoihin sekä harrastuksiin, on massilla tapana loppua aina kesken. Loppukuukausi on kituuttelua. Mutta mutta… avasin VASTA tällä viikolla Verohallinnon kirjeen, ja ilokseni huomasin, että palautuksia tulloo! Ja niitä tulloo jo elokuussa! Ja niitä tulloo kunnolla!

Tunnustan, että mulla nuo terveystuotteet vie aika ison loven lompakosta. Oon käyttänyt jo liki seitsemän vuotta säännöllisesti Aloe vera -tuotteita, lähinnä juomaa. Yksi pullo maksaa 32€ ja kestää yhden kuukauden. Ostan joogaohjaajaltani lähes kuukausittain pussillisen pergaa (googlettakaa ”perga” jos kiinnostaa), joka maksaa suunnilleen saman verran. Näiden lisäksi oon helemikuusta asti käyttäny Fit Line -tuotteita, joihin menee… hirvittää tunnustaa… 88€/kk! Ne ajattelin kyllä lopettaa. Hyviä tuotteita, mutta kallita kalliita!

Aina rahaa saa taiottua jostakin, jotenkin. Jos on oikein tiukkaa, leikin pullomummoa ja kerään kaikki vastahan tulevat pantilliset. Mulla on myös se onni ja lohtu, että voin myydä vanhoja tavaroita. Sitä olen paljon tehnytkin, mm. laittamalla ilimootuksia tori.fi:fih. Juuri nyt ei ole mitään, sillä koulun takia en ole ehtinyt, mutta aina sekin vaihtoehto on.

Niin paljon kuin kaikesta muusta ressaankin, rahan kulumisesta viis veisaan. Toisaalta, en mä myöskään haaveile mistään kalliista. Urheiluvälineet ovat ehkä kallein investointini. En halua omistaa mitään ja voisin aivan hyvin asua loppuelämäni vuokralla.


Tilannepäivitys 2.6.2019: 

Ei mitään uutta. Seuraavat päivärahat tulee vajaan kolmen viikon päästä. Siihen nähden talouteni on ihan hyvällä pohjalla. Rahaa ei mene oikeastaan mihinkään ruokaa tähdellisempään, mitä nyt maanantain kuntonyrkkeily maksaa 8€, salijäsenyys 19,90€ ja CMore 12,95€ (kaksi viimestä mainittua menee suoraveloituksena).

Uudet kesäsandaalit voisin hankkia Ecco-kaupasta, jossa on muutenkin loppuunmyynti. Mulla on niin pieni jalka, että koko 35 saattaa mahtua. Kyllä, lapsenkengissä astellaan. :D Vanhat sandaalini on kolme vuotta vanhat ja toisekseen, käytän niitä työkenkinä.

Mulla on to ja pe vappaa. Mietin, että perjantaina ennen joogaa voisin mennä kenkäkauppaan. (En oikeastaan koskaan lähde spontaanisti minnekään, vaan suunnittelen kaiken etukäteen.)

Velkaa mulla ei ole mutta saatavia kylläkin. Pari kaveria on jo piiiiitkän piiiiitkän aikaa olleet mulle auki, yhteensä 98,05€. Vanhoja juttuja, älkää kyselkö enempää. Milloinkohan hyö makselisivat... Ei sillä, että olisi kiire, mutta periaatteesta haluan takaisin sen, mikä minulle kuuluu. Aina vain en itsekään osaa olla tarpeeksi jämäkkä ja vaatia. Ei kait se auta kun kysyä missä mennään, niin saa mielenrauhan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti