perjantai 10. huhtikuuta 2020

Ai mitkä säännöt?


Puhuin viime postauksessani, kuinka minun tekisi mieli kapinoida. Mitä tällä tarkoitan? Täsmennän sen tässä tekstissäni.

Tässä Tuulian seitsemän syntiä. Viisi ensimmäistä näkyy työelämässä ja +merkityt vapaa-ajalla.


1. Olen salakuljettanut jäääkapista kotiin piimää, josta on parasta ennen -päiväys mennyt. Sen lisäksi olen käyttänyt kyseistä maitotuotetta piimäkakkuun, jota olen tarjonnut työpaikan taukotilassa. Työkaverit ovat syöneet. Eivätkä valittaneet vatsanväänteitä.

Puolustus: En ymmärrä miksi hyvää ruokaa pitäisi heittää hukkaan. Vien mieluummin kotiin ja hyödynnän kuin annan mennä hävikkiin. Ei niihin päiväyksiin ole tuijottaminen. Jos kylmäketju ei ole välissä katkennut, aivan sama vaikka avaisi ja käyttäisi 2 viikkoa vanhan maidon. Väitän, että kyllä ihminen sen verran alkukantainen on, että haistaa ja maistaa pilaantuneen ruuan. Suorastaan pilkunviilaamista tuo päiväyksen tarkkuudella eläminen.


2. Olen mennyt asiakkaan kanssa kauppaan korona-aikana. Tein sen viimeksi tiistaina. Esimies kysyi, oliko asiakas mukanani. Vastasin myöntävästi.

Puolustus: Asiakkaani ei kykene itse liikkumaan, joten hän ei todellakaan voi tietoisesti hankkia itselleen sairauksia. Toisekseen, kaupassa ei pahemmin ole muita asiakkaita, etenkään sellaisia, jotka tulisivat lähietäisyydelle.


3. Olen viettänyt aikaa saunatiloissa, vaikka ne ovat juuri nyt poissa käytöstä.

Puolutus: Ymmärrän kyllä, että saunaa ei saa lämmittää eikä suihkuja käyttää. Minullapa on tilalle muuta käyttöä, kuten taukojumppa, josta minut tultiin maanantaina keskeyttämään. Missä muuallakaan voisin olla rauhassa?


4. En ole käyttänyt hengityssuojainta silloin, kun on pitänyt.

Puolustus: Suoja naamalla on todella vaikea hengittää. Se on inhottavan tukala, kuuma ja ahdistava. Sitäpaitsi, ohjeet siitä, tuleeko suojaa käyttää vai ei, muuttuvat koko ajan, joskus yhdessä päivässä. Jos olen altistunut koronalle aikana, jolloin hengityssuojaimista ei puhuttu mitään (mikä on todella epätodennäköistä), mitä ihmettä suojan käyttö siinä vaiheessa enää hyödyttää? Tai jos eilen ei tarvinnut pitää ja tänään pitää, ei maskista ole enää mitään hyötyä. Saisi työntää hornan tuuttiin nuo henkeä ahdistavat "kuonokopat", sanokaa minun sanoneen! Suojainten käytön tulisi olla tilannekohtaista (esim. kirurgit, jotka operoivat tai kemistit, jotka joutuisivat muuten hengittämään myrkyllisiä kaasuja) eikä luonnovaroja tuhlaavaa, johon nykyisellä mallilla ollaan vääjäämättä menossa.


5. Olen nukkunut töissä.

Puolustus: Jos olen aivan oikeasti väsynyt, en edes yritä jaksaa väkisin. Pienikin lepo tekee ihmeitä.


+6. En desinfioi salilla laitteita käytön jälkeen.

Puolustus: Kyllä minä aerobiset lämmittelylaitteet putsaan, ihan jo pelkästä kohteliaisuudesta, ettei toisen tarvitse tarttua kahvoihin, joihin olen koskenut hikisillä käsilläni. Mutta tankoja en ala putsata. Jos treenaaja on tullut salille, hän on voinut saada bakteerin jostain aivan muualta, esim. pukuhuoneen ovenkahvasta.


+7. Näen kavereitani entiseen tapaan. Vaikka Punainen Risti ei salli vapaaehtoisten ystäväparien tavata toisiaan, en piittaa siitä.

Puolustus: Jos haluan tavata ystäväni, en ala luokitella missä ja mitä kautta olen häneen tutustunut. Minä ja ystäväni olemme aikuisia, riskiryhmään kuulumattomia ihmisiä, joten en näe estettä tavata. Kuka näitä edes kyttää? En ole ollut SPR:n ystävätoiminnassa hetkeen mukana, joten en ole edes varma, olemmeko enää ns. virallinen ystäväpari. (Mua muutenkaan mikkään virallisuudet kiinnosta. :D)


Ja sinä lukija! Jos yhdestäkään asiasta esimiehelleni vasikoit, mörökölli sinut vieköön. Luulisi sinulla olevan parempaa tekemistä kuin vaivata päätäsi näillä. Paheet ne on sinullakin vaikket niitä myöntäisi. :P


En ole kiltti pikku enkeli, joka noudattaa säntillisesti aina ja kaikkia ohjeita, en edes töissä. Ei minulla ole siipiä selässä eikä sädekehää pään päällä. Osaan minäkin ne sarveni näyttää, jos todella haluan. Olkoon vaikka pässinsarvet, kun nyt on kerran pässiäinen. Minä teille sarvet näytän, oottakaahan vain!

Ei pirun- vaan poronsarvet  :D


Jos rohkenet olla kanssani eri mieltä mistä tahansa kohdasta 1:n ja 7:n välillä, tee kuten Toni Wirtanen käskee:

Sylje sinun vastalauseesi / vasten mun kasvojani!

 
Pidäkin huoli, että teen sen ilman kasvosuojainta, niin että varmasti kaikki bakteerit lentävät! 

No no, vitsi vitsinä. Saa kait sitä vähän leikkiä laskea näin pässiäisenä tällainen Tuulia pääsinpää.. vai hetkonen… oliko se jääräpää? Jääräpää-Järvinen, kukas muu. Terveys ei tietenkään ole leikin asia enkä todellakaan koronaa kenellekään toivo. Lähinnä minua jaksaa huvittaa tämä ihmisten ylireagointi.

Ehkä pahin uhma laantuu, ajan saatossa, kuka tietää. Oli miten oli, en tunnustanut rikkeitäni siksi, että haluaisin alkaa väitellä kenenkään kanssa, vaan siksi, että saan kertoa rehellisen mielipiteeni.


Mukavaa pääsiäistä rakkaat pässinpäät! ;) Pitäkää puolenne! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti